Ofte stilte spørsmål

Vi har samlet spørsmålene vi oftest får om våre produkter for deg. 

Generelt

Hva er unikt med produktene fra MYYK?

Vi i MYYK er lidenskapelig opptatt av søvn og komfort. Siden senga er et av stedene vi oppholder oss mest i løpet av livet, mener vi at det er ekstremt viktig å legge kjærlighet og energi i å lage produkter som gjør tiden din i senga enda bedre. 


Vi er veldig stolte av å kunne tilby supermyke produkter av høy kvalitet – til en fornuftig pris. Du lurer kanskje på hvordan vi kan holde prisene på kvalitetsprodukter så beskjedne? Det er ganske enkelt. Vi har ingen fordyrende mellomledd som gjør at vi må øke prisen: Ingen agenturer, butikker eller ekstern markedsføring. Vi gjør alt helt selv, bortsett fra å veve stoffet. 


Våre produkter til bad- og soverom veves av langfibret bomull av beste sort, for at du skal ha det enda litt bedre når du legger deg, står opp eller kommer ut av dusjen.

Selges MYYK i fysiske butikker?

Ja! Butikken finner du i Prinsens gate 18, 0152 Oslo. Du finner oss vis-a-vis Steen & Strøm i det hvite "myntbygget", inngang fra Kongens gate. 
Åpningstidene er tirsdag-fredag 10-18 og lørdag 10-16. 

 

Er det noen ledige stillinger hos MYYK?

Det er for øyeblikket ingen ledige stillinger. 

Sengetøy

Hvor lages sengetøyet?

Vårt sengetøy produseres bærekraftig i Portugal ved hjelp av teknikker som har blitt nedarvet og finpusset gjennom tre generasjoner – helt siden 1921. Stoffet blir først vevet, så kuttet til og sydd. Deretter farges og steinvaskes de ferdige sengesettene og laknene. 

Hvilken vev og trådtetthet bruker MYYK i sengetøy?

Hva er forskjellen på sateng og percale?

Sateng og percale er veveteknikker og sier ingenting om hvilket materiale sengetøyet er laget av, kun hvordan stoffet er vevet. Forskjellen på vevemetodene er at percale veves med annenhver tråd under og over. Sateng veves derimot med en tråd over og for eksempel tre tråder under. 


Sateng har en supermyk finish med litt glans, og percale gir en crispere sensasjon mot huden. Hva som er best er smak og behag, men siden vi heter MYYK valgte vi å gå for den aller mykeste kvaliteten vi fant. 


Det viste seg at sateng med trådtetthet på 300TC, vevet av langfibret bomull ble vår åpenbare favoritt. Vår sateng er også steinvasket for å myke opp bomullsfibrene og gi et matt, delikat utseende som ikke trenger hjelp av strykejernet. I tillegg vil sengetøyet krympe mindre i vask.


Du kan lese mer om forskjellen mellom sateng og percale her.

Hvilke sertifiseringer har sengetøyet deres? 

Både vår produksjon og vårt sluttprodukt er Oeko-Tex 100 sertifisert.Det er et globalt program som tester produksjon og produkter for farlige og skadelige kjemikalier. Alle steg i produksjonen og alle komponenter i produktet må overholde deres standard for at et produkt skal kunne motta sertifiseringen.Jo mer produktet skal være i kontakt med hud, desto strengere er kravene.


Du kan lese mer om våre sertifiseringer og miljøvennlige tiltak her.

Hva inkluderer et sengesett?

Et sengesett inkluderer et putetrekk og et dynetrekk. Sengesett til dobbeldyne inkluderer to putetrekk og et dynetrekk. 

Hvilke madrasser passer lakenet til? 

Vi har laken i to ulike størrelser, altså senger med bredde på 160 cm og 180 cm. Vi har foreløpig kun laken til senger med normal lengde på 200 cm. Lakenet passer til madrasser som er 20 cm høye. Her har du størrelsene våre i cm: 


160x200x20 

180x200x20 


Er det noen produkter du savner hos oss? Da vil vi gjerne høre fra deg. Send oss en mail på: hei@myyk.no

Hvilke størrelser har dere i dynetrekk?

Per nå har vi dynetrekk i 4 ulike størrelser: 140x200, 140x220, 200x220 og 240x220.


Her er en litt mer detaljert forklaring av målene:

140 cm er standard bredde på en enkeltdyne.

200 cm er standard lengde på en dyne.

220 cm er standard lengde på ekstra lang dyne. 

200x220 er en vanlig størrelse på dobbeldyne.

I tillegg har vi den svenske standardstørrelsen som er 240x220, som man finner på blant annet IKEA.

Har dere dynetrekk til dobbeldyne?

Ja, det har vi. Vi har fått sengesett til dobbeldyne i størrelsene 200x220 og 240x220. Sengesett til dobbeldyne kommer med to putetrekk. 

Hvilke størrelser har dere i putetrekk?

Vi tilbyr putetrekk i to størrelser; standard norsk putestørrelse som er 50x70, i tillegg til hotellputer på 70x100. 


Er det noen størrelser du savner? Da vil vi gjerne høre fra deg. Send oss en mail på hei@myyk.no

Hvordan vasker jeg sengetøyet?

Vi anbefaler å vaske sengetøyet på vranga med et skånsomt vaskeprogram på maks 60 grader. Sengetøyet kan tørkes i tørketrommel på lav varme, men ta det gjerne ut før det er helt tørt og la det tørke litt hengende. Om du vil beholde det steinvaskede utseende lengst mulig, anbefaler vi å ikke stryke sengetøyet. 


For å få bort litt av vaskerynkene har vi et godt tips: Når du har tatt ut sengetøyet av maskinen anbefaler vi at du (enten selv eller med hjelp fra en annen) tar tak i alle fire hjørner og strekker sengetøyet litt. Fold sengetøyet deretter i to som et rektangel og strekk til på nytt. Tørk flatt liggende over et tørkestativ eller opphengt.  


Du kan lese mer om riktig stell av sengetøy her.

Blir sengetøyet skrukkete?

All bomull kan bli skrukkete, men det som er fint med bomullen vår er at den vil skrukke mindre etter hvert som det brukes og vaskes. 


Du kan også unngå skrukker ved å la sengetøyet lufttørke hengende. Om du velger å bruke tørketrommel kan du unngå de verste skrukkene ved å ta sengetøyet ut og henge det opp litt før programmet er ferdig. 


Vi anbefaler å unngå sengetøy som omtales som strykefritt eller lignende. Disse er ofte tilsatt kunstige kjemikalier for å unngå skrukker.  

Håndklær

Hvor lages håndklærne?

Våre håndklær produseres i Portugal. Våre eksperter har spesialisert seg på produkter til baderom i over 30 år.

Hvordan er håndklærne laget? (Hvordan er de mykere enn andre håndklær?)

Våre håndklær er laget av 100 % bomull og er vevet med Zero Twist-tråd. Det betyr at trådene som brukes i veven ikke er tvunnet sammen for å gjøre bomullen sterkere. Dette må gjøres med svak bomull og dersom det brukes bomull med korte fibre. 


Zero Twist-tråd er kun mulig om det brukes ekstra lange bomullsfibre av meget høy kvalitet. For å kvalifiseres som ekstra lange må bomullsfibrene måle mellom 3,5 og 5 cm. 


Vev med slik tråd gir superabsorberende og ekstra myke håndklær. Vi valgte å gi håndklærne våre lav vekt (540 GSM / Gram per kvadratmeter) for å sikre at de skal tørke raskere og er lette å håndtere.

Hvilke sertifiseringer har håndklærne deres?

Våre håndklær er Oeko-Tex 100 sertifiserte. Det er et globalt program som tester produksjon og produkter for farlige og skadelige kjemikalier. Alle steg i produksjonen og alle komponenter i produktet må overholde standarden for å kunne få sertifiseringen. Jo mer produktet skal være i kontakt med hud, desto strengere er kravene.


Våre håndklær er også GOTS sertifiserte. Denne ordningen innebærer at tekstilene må oppfylle miljø- og helsekrav gjennom hele produksjonsprosessen. I tillegg kreves det at 70 % av fibrene er økologisk dyrket og at sikkerheten til arbeiderne er ivaretatt.


Du kan lese mer om våre sertifiseringer og miljøvennlige tiltak her.

Hvordan vasker jeg håndklærne fra MYYK?

Våre håndklær tåler et skånsomt vaskeprogram på 60 grader, men fabrikken anbefaler et vaskeprogram på 40 grader, for å bevare kvalitet og farge best mulig. Nye håndklær bør vaskes lett 1-2 ganger på 30 grader, for bedre absorberingsevne.


Du kan gjerne bruke tørketrommel, men sørg for at ikke håndklærne blir liggende lenge i trommelen etter at programmet er ferdig. Det beste for håndklærne er om du avslutter programmet før det er helt ferdig og lar dem tørke hengende til de er helt tørre. Da unngår du porøse og skrukkete håndklær. 


Etter vask anbefaler vi også at du tar tak i alle fire hjørner og strekker litt. På den måten får du rettet ut skrukker og det blir lettere å brette håndklærne. 


Les mer om riktig stell av håndklær her.

Ordre

Hvilke betalingsmetoder er godkjent hos dere?

Vi aksepterer betaling med Visa, Mastercard, AmEx, Vipps og Klarna.

Hvor ser jeg min ordrestatus? 

Vi sender deg en e-post hver gang statusen til din ordren oppdateres. Du vil få en e-post når vi har mottatt ordren din og når den sendes fra oss. Avhengig av hvilket fraktalternativ du har valgt kan du spore pakken din fra den sendes fra oss til den ankommer sitt nye hjem hos deg. 

Hva gjør jeg hvis jeg må endre ordren min? 

Vi skal gjøre alt vi kan for å hjelpe deg enklest mulig.Om varene dine ikke er sendt kan du sende oss en e-post på kundeservice@myyk.no så hjelper vi deg så raskt vi kan. 


Har du allerede har fått varen(e) dine eller de er på vei til deg? Om du ønsker å bytte til et annet produkt kan du gjerne bare returnere produktet du allerede har fått eller bestilt. Da får du igjen pengene dine og kan bestille på nytt. 

Hva gjør jeg hvis jeg skrev feil adresse i bestillingen? 

Send oss en e-post på kundeservice@myyk.no. For at vi raskere skal kunne hjelpe deg er det supert om du inkluderer riktig adresse og ordrenummer allerede i første e-post. 

Hvordan kan jeg kansellere ordren min? 

Om vi ennå ikke har sendt avgårde ordren din kan du kansellere ordren ved å sende oss en e-post på kundeservice@myyk.no.Om du allerede har fått varen(e) dine eller de er på vei til deg, er det selvfølgelig også null problem. Send oss en e-post på kundeservice@myyk.no eller bare følg retningslinjene for retur.

Jeg får ikke gjennomført bestillingen? 

Om det er noe galt eller du ikke helt får dreisen på nettbutikken vår kan du sende oss en e-post på kundeservice@myyk.no. Vi hjelper deg gjerne med å gjennomføre bestillingen din.

Jeg har ikke fått bekreftet at bestillingen min er sendt? 

Det kan ganske enkelt skyldes at vi ikke har rukket å behandle ordren din og at vi jobber på spreng for å hjelpe deg. Om du syns vi er for treige kan du gjerne sende oss en e-post på kundeservice@myyk.no

Hva gjør jeg om dere er utsolgt for en vare jeg har bestilt? 

Om du har bestilt en vare som er utsolgt fra lageret vårt blir ordren i sin helhet sendt når den manglende varen er tilbake på lager. Du kan sende oss en e-post på kundeservice@myyk.no om du ønsker å dele opp ordren, så du slipper å vente på varer som ligger klare på lager. 

Hvorfor har ikke varen(e) mine kommet? 

Om vi er utsolgt for en vare du har bestilt, blir ordren i sin helhet sendt når den manglende varen er tilbake på lager. Du kan sende oss en e-post på kundeservice@myyk.no om du ønsker å dele opp ordren, så du slipper å vente på varer vi har på lager.Om du har fått en bekreftelse på at ordren din er sendt kan du følge sporingen i e-posten du har mottatt.

Frakt og forsendelse

Hvilke steder leverer dere til? 

Vi leverer til hele Norge.

Hvilke fraktalternativer tilbyr dere? 

Du kan velge å få tilsendt pakken til nærmeste PostNord hentepunkt, eller hjemlevert med Porterbuddy (i Oslo og omegn).


Hent i butikk – I samarbeid med Postnord


Med Hent i butikk kan du velge mellom flere PostNord utleveringssteder. Du vil få beskjed på SMS og e-post når pakken din ankommer valgt utleveringssted. Du kan spore pakken din på https://my.postnord.no/privat/receive med sporingsnummer du får i sendingsbekreftelsen på e-post. 


Hjemlevering – I samarbeid med Porterbuddy 


Ønsker du levering samme dag? Hvis du bestiller hjemlevering innen kl. 13.00 på hverdager, kan du få MYYK-pakken din levert på døra mellom 17.30-22.00. Huk av for ønsket tid under levering i handlekurven. 

Etter kl. 13.00 på hverdager kan du velge levering til dagen etter! Porterbuddy leverer også på lørdag og søndag i Stor-Oslo, Vestfold og Østfold. Husk å bestille før kl. 13.00 på fredag. 


Levering til Trondheim, Bergen og Stavanger har +1 dag ekstra leveringstid.


Hjemlevering tilbys foreløpig kun i Stor-Oslo, Østfold, Vestfold, Bergen, Stavanger og Trondheim. Skriv inn ditt postnummer i kassen for å se om vi kan levere hjem til deg (eller sjekk ditt postnummer på Porterbuddys nettsider).  

Hvor mye koster frakt? 

Vi har fast lav frakt på 69 kr for alle bestillinger. Vi tilbyr også hjemlevering med Porterbuddy (I stor-Oslo, deler av Vestfold og Viken, og Stavanger, Bergen, Trondheim og Kristiandand) til 69 kr uansett ordresum.

Hvor lang er leveringstiden? 

Postnord: Leveringstiden med Postnord er vanligvis 1–4 virkedager om vi har varen(e) dine på lager. Hvor i landet du bor kan påvirke leveringstiden. Ved levering til mindre sentrale strøk kan det tilkomme ekstra 1-3 virkedager i leveringstid.   


Porterbuddy: Valgfri dag, tidligst samme dag ved bestilling før kl. 13. Du velger selv leveringstidspunkt i kassen.

Bytte og retur

Hva er deres returadresse? 

Om du skal returnere eller bytte en vare trenger du ikke vår returadresse. Du skal ha mottatt en returlapp i pakken sammen med varene dine. Returlappen gir gratis frakt på retur.


Dersom du ikke lenger har denne returlappen og ønsker å bytte eller returnere en vare kan du sende en e-post til kundeservice@myyk.no. Merk e-posten med RETUR og ordrenummer i emnefeltet. 

Hvordan bytter eller returnerer jeg en vare? 

For å få godkjent en retur må du fylle ut vårt returskjema digitalt. Deretter kan du bruke returslippen som fulgte med i pakken da du mottok bestillingen din for å sende varen(e) tilbake til oss. Klikk deg inn på vår returside og følg angitte instrukser for returer. 



Hva gjør jeg om det er feil på varen min? 

Uffda, sånt skal jo ikke skje. Gå til vår returside for å instrukser for hvordan en retur skal gjennomføres. Når vi mottar varen i retur og returskjema er utfylt setter vi i gang tilbakebetaling.

Hvordan får jeg pengene tilbake for en vare? 

Fyll ut vårt returskjema digitalt. Vi trenger ditt ordrenummer, e-post og en kort beskrivelse av hvorfor du ønsker å returnere produktet. Deretter sender du varen(e) du ønsker å returnere tilbake til oss. Når vi mottar returen din vil du få en bekreftelse på e-post, så tilbakefører vi pengene via betalingsmetoden du benyttet da du kjøpte produktet.  

Hvor lang tid vil det ta å få tilbake pengene? 

Hele returprosessen tar omtrent 10–14 virkedager. Fra du mottar en bekreftelse på e-post om at vi har mottatt returen tar det rundt 3–5 virkedager før pengene er tilbake på kontoen din.

Kan salgsvarer returneres? 

Det kan de.

Presse

Hvor skal henvendelser fra presse rettes?

Spennende! Send en mail til hei@myyk.no, så svarer vi deg så raskt vi kan.